Stilkoncept A

Vad är snyggt?

Hej!

Vi jobbar just nu, tillsammans med vår vän Robert Kraft, med ett väldigt spännande projekt! Produkten vi tar fram förlänger livstiden på rakblad och fungerar också som ett praktiskt och snyggt fodral för rakhyveln.

Men vad tycker man är snyggt då? Frågan som designers i alla branscher ställer sig dagligen och har gjort i åratal. Visst, ”form följer funktion” men i många situationer kan man åstadkomma samma funktion med helt olika former och material. Och där kommer vi då till den aspekt – som i och för sig enligt många också är en ”funktion” (bland annat jag själv) – som ibland trycks undan helt, men ibland också övertrumfar ALLA de tekniska funktionerna i en produktspecifikation. Nämligen uttrycket! Hur produkten ser ut, vilken form den har, vilka material den är gjord av, hur den känns i handen, hur den låter kanske, kvalitetskänslan osv. Hur den uppfattas helt enkelt. Vad den ”säger” till oss? Nej inte till oss – till DIG.

Och detta är viktigt för det handlar om en slags kommunikation! Och kommunikation är personlig! Jag som designer försöker skapa något. Jag har en vision som jag försöker förkroppsliga i en produkt. Det kan börja i en vision eller ett behov, jag ger den form, väljer material och skapar funktioner osv. Jag skapar en story, ett budskap. Allt i förhoppningen att du som tittar på och använder produkten får mitt budskap, känner samma känslor som jag kände när jag skapade den. Men i och med att vi alla är olika och tolkar olika information på olika sätt samt att det alltid ligger massa konstiga filter emellan oss när vi försöker kommunicera (kommunikation är ju ALDRIG felfri trots allt) så blir budskapet du uppfattar aldrig exakt samma som det var när det tog form hos mig. Och det blir aldrig samma som det någon annan uppfattar heller! Snarlikt möjligen, men aldrig exakt samma.

Och detta är ju givetvis helt underbart med produktdesign! Klurigt, men underbart! I skrivandets stund sitter jag och jobbar på vår Dell-dator (Precision M5510) för att samtidigt kunna samla inspiration på ett café nära NK i Stockholm och ser på människor som går förbi. Alla är olika. Vissa har liknande kläder, visst, men alla urskiljer sig från näste man på något, om än ibland ytterst litet, vis. Alla försöker med sina kläder, sin frisyr, sin gångstil kanske till och med, uttrycka någonting. (Alla är vi ju designers i den meningen, att vi med icke-verbal kommunikation försöker få andra människor att tänka saker om oss.) För alla har vi ju vår egen vision om hur vi vill se ut, vad vi vill utstråla osv. Och vi köper då kläder, solglasögon och bilar som vi hoppas skall uttrycka detta; vårt eget personliga varumärke. Det är oftast det vi tycker är snyggt.

Vad är ”kärnvärdena” för ditt varumärke? Kan vara ganska klurigt att formulera kanske men ändå en ganska nyttig övning tycker jag. En liten uppvärmning för den övningen skulle kunna vara att fylla i vår enkät! För att forska mer i uttryck, form och material har vi, tillsammans med Robert, tagit fram en kortare enkätstudie angående produkten jag nämnde i början. Det hade vart jättekul om du vill fylla i den!

Enkäten finns här:http://goo.gl/forms/3nZvJOOJ91

/Petter

adminVad är snyggt?