Netflix redesigned 1 - Transformator Design

Netflix redesigned

Streaming av filmer är något som ökar i hög takt, och en populär tjänst för detta är Netflix. Min första kontakt med denna tjänst var under min utbytestermin på Art Center i Pasadena, Los Angeles år 2011. Netflix var då i mina ögon en fantastisk tjänst. Detta var innan Netflix lanserades i Sverige, och det vanligaste sättet för mig att se på film eller TV-serier vid denna tidpunkt var genom att ladda ned dem. Det handlade inte om en ovilja att betala för materialet, utan om tillgängligheten till de allra senaste filmerna eller TV-serierna. Netflix är inte bäst på detta heller, men de erbjuder ett enklare sätt att konsumera media, och framförallt ett enkelt sätt att testa på nya TV-serier eller filmer. Min konsumtion av streamingbaserad media har ökat i hög takt i samband med utbudet. Numera prenumererar jag utöver Netflix även på HBO Nordic, TV4 Premium och Spotify.

I min tjänst på Transformator Design arbetar jag som Service Designer med en specialistkompetens inom Digital Konceptdesign. Det innebär att jag ansvarar för visualisering, kundsäkring och leverans av de digitala koncepten. Med digitala koncept menar vi tjänstelösningar i digitala kanaler, så som hemsidor, appar m.m. där vi genom en iterativ process kundsäkrar slutresultatet. Det innebär att kunderna får vara med i vår skapandeprocess genom kvalitativa djupintervjuer, test av triggermaterial och prototyper – allt för att tjänsten i slutändan ska leva upp till kundernas behov, drivkrafter och förväntningar. Det är med andra ord kunderna som bestämmer vad de vill få ut av tjänsten och hur de vill använda den, inte vi, och det är just det som gör Service Design så unikt och lyckat.

I detta fall ska vi dock titta lite närmare på ett personligt projekt jag gjorde på någon timme i januari. Jag brukar sysselsätta mig med personliga projekt på fritiden när jag får lite tid över och har någon ide som jag vill testa på. Det bör betonas att inga kvalitativa slutkundsinteraktioner har använts i detta arbete.

Netflix idag

Oeffektivt använd bildyta i Netflix app för iPad, iPhone och Windows Phone.

Något som retat mig med Netflix är själva interaktionen med appen. Den är inte genomtänkt och eftersom området med streaming är såpass ”nytt” så finns vissa svårigheter i hur man visualiserar och layoutar video på nätet. Det jag främst reagerar på är hur oeffektivt man använder skärmytan, men på andra ställen istället överbelastar skärmen med utbudet.

Överbelastad layout i Netflix app för iPad, Windows 8.1 och iPhone. Annorlunda layout för Windows Phone.

Det är tydligt att Netflix befinner sig i designen mellan youtube och videohyllan i videobutiken utan att riktigt hamna rätt. Det saknas också viktiga funktioner.

Även menyerna känns inte direkt vackra eller genomtänkta.

Efter att ha använt apparna på olika plattformar så började jag fundera på hur det skulle kunna se ut istället. Hur kan upplevelsen av filmerna presenteras mer rättvist, utan att utbudet upplevs snålt? Hur vore det om skärmytan användes mer effektivt? Hur skulle det vara om man svepte sig fram mellan filmerna, där varje film man passerar vände framsidan mot användaren? Skulle det leda till att man utforskade filmer man vanligtvis inte tittar på? Vilka funktioner saknar jag idag, och hur skulle det kunna se ut?

Mitt koncept

Jag tog därför fram ett koncept som påminner mer om DVD-hyllan i hemmet. Filmerna har ryggen mot användaren tills denne sveper över dem, varpå de istället vänder upp framsidan, en åt gången för att inte störa upplevelsen.

Något jag upptäckte i mitt egna beteende var att jag googlade efter trailers till varje film innan jag bestämde mig för vilken jag skulle se. Varför kan det inte finnas en inbyggd ”TRAILER” funktion direkt i appen så slipper jag hoppa mellan webbläsare/Youtube-app och Netflix? En annan sak jag upptäckte var att jag alltid var intresserad av att se filmens IMDB-rating, då jag av princip inte ser på något med ett betyg under 6 av 10. Jag upptäckte även att jag direkt vill se en beskrivning av filmen, utan att behöva klicka mig in, lite som att titta på baksidan av DVD-fodralet. Utöver detta så vill jag självfallet veta hur lång filmen är, men också ha möjlighet att lägga till den i min ”WATCHLIST” om jag vill se den vid ett senare tillfälle utan att behöva leta upp den igen.

Alla dessa tankar och funderingar resulterade i konceptet ovan. Det är en snabb prototyp på hur något kan tänkas se ut och fungera. Om vi hade arbetat med Netflix i ett Service Design projekt så hade vi tagit in slutkunderna innan de första skisserna för att kartlägga vad just de har för behov av tjänsten, vilka deras förväntningar är och hur det skulle kunna tänkas se ut och fungera. Av erfarenhet vet jag att resultatet inte hade blivit som det ni ser ovan, även om många av funktionerna och fler säkerligen hade funnits med.

Om ni vill se fler koncept jag har gjort så kan ni titta in på min Dribbble.

Vi hörs nästa vecka!

//Erik Westerdahl

adminNetflix redesigned