A Love Story – Del 2_Kollor Designbyrå_Livet som kreatör

A Love Story – Del 2

I A Love Story del 1 berättade vi om vår relation till en av våra största, tillika äldsta, kunder, Heraeus Kulzer. Nu tänkte vi berätta om en annan spännande relation, nämligen den med à la eco.

Vår historia sträcker sig tillbaka till början av 2011 då vi blev kontaktade av Lisbeth Arvidsson, ägare och grundare av dåvarande Ekohygien. Det mesta kändes rätt för oss redan efter vårt första samtal. Vi såg en enorm potential, och möjligheter att skapa något riktigt bra utifrån de förutsättningar vi fått. Men relationen var inte riktigt i hamn ännu.

Först behövde vi bevisa att vi var bäst. Efter en jämn kamp med tre andra duktiga byråer, kom slutligen beskedet vi hoppats på; vi var de utvalda!

Bara några dagar senare hade vi tagit oss an utmaningen att förvandla den lilla anonyma återförsäljaren av ekologiska produkter till ett välrenommerat och etablerat företag med en alldeles egen produktlinje.

à la ecos suveräna bönpasta

Första steget blev att skapa företagets visuella identitet. Det var i detta skede helt avgörande att à la ecos logotyp och grafiska profil skulle kunna sjösättas snabbt, men också fungera på lång sikt och på alla möjliga tänkbara områden. I synnerhet på de kommande produktförpackningarna.

Steg två blev just förpackningsdesignen. Med en mördande konkurrens på butikshyllorna, var och är detta bland våra tuffare utmaningar någonsin. Livsmedelsindustrin kokar och nya produkter och varumärken lanseras nästan dagligen, så det gäller att ha stenkoll för att hamna rätt. Som Lisbeth uttryckte det: – à la eco ska inte smälta in i mängden, vi ska sticka ut. Våra produkter ska vara sin egen annons i hyllan.

Sagt och gjort. Njae, nästan åtminstone. Det blev en intensiv period av research, analys, omritningar och diskussioner innan vi slutligen nådde fram till den design som än idag genomsyrar samtliga à la eco-produkter. En design som förmedlar produkternas alla fördelar, dess rena förflutna och samtidigt skriker på uppmärksamhet.

à la ecos ekologiska bomullsserie

Fram till dags dato har vi, ihop med à la eco, lanserat en bomullsserie, en serie unika bönpastor, en lakrits och fyra olika typer av böngroddar. Allt ekologiskt såklart. Succén har inte låtit vänta på sig. Bönpastan som lanserades under 2013 blev direkt en kometsuccé och säljs idag i butiker över hela landet. Sedan förra året säljs många av produkterna även utomlands vilket självklart ställt ännu högre krav på designutvecklingen.

Uppmärksamheten kring produkterna och designen har varit smått exceptionell. Bland mycket annat kan nämnas att bönpastan redan hunnit vinna pris som bästa matprodukt 2013, synts i TV-rutan i tre olika länder och designen har publicerats på några av världens största designbloggar.

I takt med succén har lagret vuxit, rejält

Även om snart fyra års samarbete redan hunnit passera, känns det som resan precis börjat. Under 2015 växlar vi upp ytterligare med sikte på många nya produktlanseringar. I skrivande stund är vi mitt i designprocessen av en helt ny produktserie. Det är ytterligare en rejäl (design)utmaning, men vi är snart framme!

Håll ögonen öppna nästa gång du storhandlar och följ oss och à la eco på Facebook för senaste nytt!

Inspirera andra

adminA Love Story – Del 2