Idéerna, processen och resultaten_kollor designbyrå_Livet som kreatör

Idéerna, processen och resultaten

Rubriken skvallrar om de allra mest avgörande delarna av vårt arbete och vår identitet som kreatörer. Det är detta vi gör. Detta vi står för och detta vi brinner för!

Idéerna
Idéerna lägger grunden för alla våra projekt och uppdrag. Utan en bra idé blir inget bra, hur ”snyggt” eller välförpackat det än må vara. Vi spånar, snackar, tänker, skämtar och spånar lite till. Vi är ett litet gäng och känner varandras styrkor väl vilket är optimalt i en idéprocess. Vi behöver inte (tvunget) åka på inspirationsresor på kundens räkning. Nej, oftast dyker idéerna upp på de mest oväntade platserna. Ibland när Håkan meckar med sina gamla Alfa Romeo, Anders åker på långa cykelturer med sin super-bike eller när Erik pryder en vägg med spray.

En bra idé är en bra idé oavsett var och när den kommer. Det gäller bara att känna igen den!

ColdZyme bland konkurrenterna på Apotekshyllan.

Processen
Jämfört med många av våra branschkollegor, har vi ingen på förhand, utstuderad, mallad och dokumenterad arbetsprocess. Även om processen nästan alltid tar avstamp från samma plats, vid just idéspånandet, skiljer den sig kraftigt åt från gång till gång.

Det vitala för vår del är kunden, projektet och visionen. Ibland handlar det om att bryta ner för att förenkla och återuppbygga. Nästa gång kan det handla om att varsamt förädla och i samma arbetsgång se till att betydelsefulla visioner bevaras. Vad vill vi uppnå? Vad vill kunden uppnå? Vilken väg blir bäst att ta? Vilka parametrar är väsentliga för ett succéartat resultat?

Egentligen skulle vi kunna berätta hur mycket som helst om våra arbetsprocesser genom åren – och vi har haft åtskilliga. Grunden för våra processer är dock inte mycket mer komplicerade än ovan beskrivet. Allt behöver inte vara svårt, och är det inte heller.

Däremot så behövs en sak, och det är känsla. Känsla för vad som är bra eller dåligt. Känsla för vad som är rätt eller fel.

James Tea Merchants visuell identitet och butikskoncept.

Resultaten
Som vi berört i tidigare blogginlägg är vi av naturliga skäl otroligt resultatinriktade. Närmare bestämt handlar det om vikten av att skapa rätt känsla för och upplevelse av det slutliga (design)resultatet. Aldrig skulle vi tillåta ett ”halvfärdigt” eller ”halvbra” resultat få lämna vårt kontor. Ingenting får riskera att förstöra den euforiska känsla som vi, vår kund och kundens kunder ska slås av när de slutligen ser den färdiga produkten.

Somliga projekt kan mätas i ren försäljning. Andra behöver följas upp på andra sätt. En design behöver ständigt revideras. Tider förändras och köpvanor likaså. Och det är vårt plikt att hänga med! Revidera, följa upp igen, finslipa och sen ett varv till.

Cykeln bör aldrig slutas helt. Eyes wide open!

PS: Just nu är vi mitt uppe i ett vansinnigt spännande uppdrag med att skapa förpackningsdesign för en livsmedelsprodukt som ännu inte finns i Sverige. Men däremot snart. På en butikshylla nära dig!

Inspirera andra

adminIdéerna, processen och resultaten