Hur fyller man en orderbok 1_Kollor Designbyrå_Livet som Kreatör

Dagens fråga: Hur fyller man en orderbok?

Det är inte sällan vi får frågan hur vi lockar nya kunder till Kollor. Mest spända på svaret är, inte helt oväntat, personer från vår egen bransch. Men även för andra verkar svaret vara spännande.

Och det är onekligen en bra fråga! När vi startade Kollor i slutet av 2003 var vi två entusiastiska men rätt gröna pågar. Den ena hade nyligen blivit klar med studierna i Köpenhamn och den andre hade precis avslutat sin anställning hos det – milt uttryckt – kaotiska Framfab i Lund. Vi var båda redo för den ”riktiga” utmaningen!

Back in the day på vårt första kontor, året var 2003

Nyckeln till jobben
Fast beslutna att skapa en liten men tight byrå med fokus på det vi älskade mest, tog det inte lång tid innan vi skaffade vårt första kontor (om man nu kan kalla det för kontor). Vi bestämde oss för Helsingborg. Och det fanns en väldigt bra anledning till det. Det var här vi hade flest och bäst kontakter. Och det var just dessa kontakter som blev nyckeln till jobb.

De två första åren var fyra av fem uppdragsgivare restauranger och nattklubbar. Det är ingen hemlighet att vi vid 20 års ålder hade lättare att skaffa kontakter bland partynissar än business people. Vi la rätt så mycket tid på researchen så klart! :). Man kan lugnt konstatera att vi efter ett tag blev rätt vana att göra inbjudningar med texter som ”nu slår vi upp portarna…” och ”missa inte denna oförglömliga natt”.

2004 flyttade vi till ny lokal, ett stenkast ifrån det första.

Tolv år senare har evolutionen gjort sitt. De flesta nattklubbarna slog igen portarna så småningom och vi började söka efter lite stabilare och något mindre enformiga uppdrag. Visst händer det fortfarande att vi engagerar oss i ett projekt inom restaurangbranschen, men på en lite annan nivå än tidigare.

En kärleksrelation
Apropå just bransch, är detta något vi ofta tänkt på. Vilken är egentligen vår favoritbransch? Vilka företag arbetar vi helst med? Vi kommer dock alltid fram till samma slutsats, nämligen att det inte spelar någon roll.

För oss handlar det uteslutande om individen och dennes syn på saker och ting. Vi har lärt oss att i ett tidigt skede kunna skilja agnarna från vetet. Inget ont om agnarna, såklart. Men varje kundrelation är skrämmande lik en kärleksrelation. Man behöver spänningen, kunna hantera utmaningarna, förändringarna, utvecklingen och kanske allra mest av allt; ha roligt ihop!

Även om det inte alltid är kärlek vid första ögonkastet, så märker vi snabbt om ömsesidigt intresse uppstår. Sen kommer passionen. Vi älskar det vi gör, och vi behöver kunder som älskar resultaten!

Visst har det hänt att vi missbedömt några gånger – nobody’s perfect!

Designstudenter från University of Colorado Denver i USA på besök i vårt nuvarande kontor, 2014.

Same procedure
Tillbaka till hur vi då lockar nya uppdragsgivare till Kollor. Jo, föga oväntat använder vi precis samma taktik idag som då. Kontakterna föder nämligen kontakter. En klyscha visserligen, men en sann sådan. Genom att se till att våra befintliga relationer bär frukt, skapas resultat som i sin tur leder till två för oss helt avgörande saker;

  1. Nya kontakter.
  2. Ännu fler nya kontakter.

Självklart har vi också några andra kort i rockärmen för att få uppdragen vi drömmer om. Men det är en annan story.

Inspirera andra

adminDagens fråga: Hur fyller man en orderbok?