feedback2

Feedback

Den senaste veckan har jag suttit med ett roligt projekt som jag ännu inte får visa upp, det involverar verktyg och snabba ljuseffekter. Mer än det kan jag inte säga. På bilderna kan ni se lite vad det rör sig om. Jag har även fortsatt mitt mailande till byråer runt om i världen, i hopp om att knyta nya kontakter.

En sak som ofta kan vara luddig, är feedback från kunder. Klassiker som ”can you make it look more dynamic?” ”Can you make it pop?” är inte ovanliga. Eftersom man inte vill verka okunnig så svarar man bara ”ja, det är inga problem” och så famlar man i mörkret och gör något halvdant försök att få till önskad effekt.

Ställ frågor, hellre för många än för få. Jag tyckte först det kändes genant att fråga för mycket, man vill ju ge intrycket av att man har full koll. Men i slutändan så handlar det om att få jobbet gjort, i hög kvalité. Då måste man förstå vad kunden vill ha. Oftast kan det vara svårt för kunden att sätta ord, rent tekniskt, på vad som behöver göras. Dom arbetar själva inte i de programmen som du gör och rör sig inte med samma termer.

Försök att lista ut problemet istället för att erbjuda en snabb lösning. Man kan få kommentarer som, ”kan du byta ut all grön färg mot lila istället?”. Istället för att blint gå med på det så bör man ställa frågan ”Vad löser vi genom det?”. Oftast bottnar problemet i något helt annat. Avfärda inte kundens förslag direkt, utan försök förstå vad hen vill åstadkomma, diskutera sen vilka olika vägar man kan ta.

Det hela handlar om ömsesidig respekt och bra kommunikation. Kunden måste förstå att det är du som har kunskapen och erfarenheten inom till exempel design och måste lita på att du kan ditt yrke till 100 %. Du i sin tur behöver förstå kundens behov, deras interna struktur, mål och målgrupp osv. Först när dessa saker klaffar så får man ett bra samarbete.

När jag gör 3D-jobb åt kunder, brukar jag förklara hela arbetsflödet. För det är verkligen ingen självklarhet att känna till. Det är en relativt ny teknik inom reklamvärlden så för att underlätta samarbetet kan det vara smart att förklara de olika stegen. Då kommer kunden ge bättre feedback och allt kommer gå smidigare.

Något jag verkligen uppskattar är att jobba med en riktigt duktig AD eller CD, en person som verkligen pushar dig till ditt yttersta och får dig att klara av saker som du inte trodde var möjliga. När man skapar egna projekt är det mycket lättare att sätta gränser, både tekniskt och idémässigt, vilket kan vara bekvämt men inte så utvecklande. När man istället har ett skarpt projekt igång och en deadline, så anstränger man sig mycket hårdare och lär sig enormt mycket på köpet.

adminFeedback