cola

3D – En introduktion

Hej!

Den senaste veckan har varit ganska lugn, jag har gjort ett retuschjobb som jag ännu inte får visa, och imorgon så drar det igång med mer retusch. På torsdag åker jag till Lissabon för att hälsa på mina vänner Aron och Katarina, som båda är väldigt begåvade designers. Aron gör sin praktik på en byrå som heter V-A och Katarina frilansar. Ska bli kul att se staden och få inspiration!

Jag tänkte berätta lite om 3D, hur man kommer igång och saker man ska tänka på. 3D börjar bli ett verktyg som fler och fler behärskar. Det krävs inte många timmar för att lära sig grunderna, och med dem så kommer man väldigt långt. Många blir snabbt avskräckta och tror att det är något superavancerat, och det kan det absolut vara. Men det beror också på vilka mål man har. Är det att snabbt kunna göra snygga mockups, 3D-logotyper och skisser så går det jättefort. Har man som mål att kunna skapa fotorealistiska produktbilder eller karaktärer så är det en lite längre resa.

Det finns en rad olika 3D-program, men det som flest använder (inklusive jag) är Cinema 4d. Det är känt för att vara användarvänligt och snabbt att komma in i. Andra välkända program är 3ds Max, Maya, Modo och Blender. Det sistnämnda är dessutom gratis. Jagt har inte använt något annat än C4D så kan jag inte uttala mig om användarvänlighet eller liknande när det kommer till de andra programmen. Eftersom C4D har blivit så populärt så finns det en gigantisk community, något som man ska ha i åtanke när man väljer program. Det är ett stort plus om man snabbt kan få hjälp på forum eller liknande.

Cinema 4D används flitigt av animatörer, det är väldigt enkelt att göra enkla animeringar och programmet lägger till små effekter (ease in/out) som gör att det mesta ser bra ut direkt.

Jag skulle rekommendera att börja med en trial-version av för att se om det är något för dig. Det finns oändligt med tutorials online, men ska man börja någonstans så skulle jag rekommendera Greyscale Gorilla, det är gratis och där finns det väldigt duktiga instruktörer. Om du har tillgång till Lynda.com så skulle jag även rekommendera deras tutorials. Börja väldigt grundligt och avancera sedan sakta uppåt, du kommer bli förvånad över hur lätt det är att komma igång och hur snabbt det går.

Cinema 4D har en inbyggd renderingsmotor som du kan komma långt med, jag skulle rekommendera att lära sig den först (att ljussätta, skapa material osv) innan du går vidare till någon extern. Jag använder Octane, (som jag skrev om i mitt förra inlägg), den är egentligen inte mer avancerad, snarare tvärtom. Men det krävs att du har bra grafikkort. Även Vray är en grym renderingsmotor med en stor community där man snabbt kan få hjälp om man fastnar.

Det viktiga är bara att komma igång – fokusera inte för mycket på allt det tekniska i början. Programmen ser alltid skräckinjagande ut första timmarna, men efter några dagar så ser man logiken. C4D har även bra hjälpfunktioner i programmet, så om man undrar vad något betyder så kan man bara klicka på frågetecknet.

Arbetsflödet i 3D ser oftast ut såhär:

  • Modellering, skapande av objekt
  • Ljussättning
  • Skapande av material
  • Rendering
  • Postproduktion (Photoshop)

Modellering är verkligen ett kapitel för sig, det tar ett tag att vänja sig vid arbetsflödet och du kommer vilja slita ditt hår. Men det är verkligen viktigt att bli bra på det, så att du inte begränsar dig där. Det är verkligen min akilleshäl och något jag vill bli bättre på.  Jag har foksuerat mest på ljussättning och material eftersom jag tycker det är det roligaste steget. När man är frilansare är det dock en klar fördel att behärska varje steg fullt ut.

Det här var bara en snabb introduktion, om ni har några frågor så är det bara att maila mig på contact@eliasklingen.com.

På bliden ser ni förresten en läskburk som jag gjorde förra veckan som ett personligt projekt, målet var fotorealism och jag filade mycket på detaljerna. Jag hade en fysisk burk på plats så att jag kunde se detaljerna noga. Jag använde Octane som renderare.

Hörs om en vecka!

Elias

admin3D – En introduktion