venice4

Venice

Den senaste veckan har jag avslutat en massa jobb, och det känns riktigt skönt att bli klar med flera av dem. Ett jobb började jag med i september (!) och av flera anledningar så har det dragit ut på tiden. Det som är svårast med att frilansa är att ha många bollar i luften samtidigt. Jag har inte världens bästa simultanförmåga så jag behöver ha allt nedskrivet på papper och i listor, annars funkar inte min hjärna. Det ska bli väldigt kul att få visa projekten jag har jobbat med, men det lär dröja ett tag tyvärr. Jag har även en del nya jobb på gång som jag ser fram emot att visa när jag är klar, det är mycket 3D nu vilket är kul!

Så fort jag får en lugnare period så brukar jag sikta in mig på att få in nya jobb. Ett sätt jag arbetar på då, är att jag väljer en stad som jag siktar in mig på. Sedan mailer jag så många byråer jag kan där, med lite tur så svarar någon och man får ett jobb eller så hamnar man i deras frilansbank för framtida samarbeten.

Jag har också haft en del tid över till egna projekt, om ni har sett min hemsida så är det ingen nyhet för er att jag älskar neonskyltar. Jag såg en bild på instagram där någon hade fotat en skylt i Venice Beach, LA. Jag fick då lust att göra en egen variant, inspirerad av den platsen. Jag var själv i LA förra sommaren och tyckte verkligen om staden.

I skärmdumparna kan ni se arbetsflödet med ljussättning osv.

Första steget är att välja ett typsnitt som passar stilen jag är ute efter. Jag vill ha något cleant och enkelt som lätt kan modelleras i 3D. Alltså inget seriff-typsnitt. Andra steget är att börja modellera allt, detaljerna är det viktiga här. Jag skapade alla sladdar och elektronik specifikt för det här projektet. Ju mer detaljer det finns desto mer trovärdigt blir det och det är det som tar det till nästa nivå.

Tredje steget är ljussättning, här ville jag skapa en dramatisk stämning. Jag placerade en ljuskälla bakom typografin för att få snygga linjer på bokstäverna, en från sidan och tre stycken framifrån. Jag tog tre på grund av att jag ville ha samma ljus på hela ordet, med bara en ljuskälla så blev det mest fokus på ”N” och ”I”. Jag kunde valt en enda stor ljuskälla framifrån men det fungerade inte i det här fallet.

Fjärde steget är att skapa materialen, här utgår jag från verkligheten och försöker skapa material som är fysiskt korrekta. (Det finns uträknat hur metaller och andra material beter sig). Jag testar runt med olika texturer för att få en smutsig look, jag vill inte att skylten ska se nybyggd ut.

När jag är nöjd med materialen så är det dags för att rendera ut bilden i hög upplösning (4K i det här fallet) och 32-bitars EXR-format. Väljer man 32-bitar så finns det mycket information kvar i bilden och man kan styra över hög- och lågdagrar i större utsträckning än en 8-bitars bild till exempel.

Sista och sjätte steget är att ta in bilden i photoshop och börja retuschera bakgrunden och förbättra färger och ljus. Det här är det roligaste steget tycker jag. För att skapa röken så har jag utgått från en bild på rök mot svart bakgrund, som jag målar in på de ställen jag vill att den ska synas.

Dellen levererar bra för den här typen av projekt, jag fick snabbt ut renderingen och kunde börja retuschera redan samma dag. Förhoppningsvis kan jag dela med mig av fler egna projekt i kommande inlägg.

adminVenice