bild1

Skapa något varje dag

Eftersom jag kommer från en musikerbakgrund så har jag i ryggmärgen att man behöver öva, öva, öva varje dag för att bli bättre. Det jobbiga med att vara musiker är att man rent fysiskt behöver hålla igång kroppen, annars tappar man teknik och precision. När jag övade som mest gitarr så kunde jag nästan få ångest om jag skippade en veckas övning. Jag trivs mycket mer med att vara designer, det man behöver hålla igång är sin kreativitet och en veckas paus är oftast bara en bra sak för att få distans till det man gör.

Jag har aktivt försökt bli bättre på 3D de senaste två-tre åren, det är ett sinnessjukt stort område och jag tror aldrig man kan bli fullärd. Eftersom jag jobbar ensam så behöver jag kunna modellering, texturering, ljussättning och riggning, något som tar tid att lära sig. Ett av mina mål för 2016 är att varje dag lära mig något nytt, det kan vara jättesmå saker, bara jag känner att det går framåt hela tiden.

Ett tips är att tacka ja till jobb som känns svåra (ibland omöjliga), då tvingas man hitta lösningar och man lär sig i rekordfart.

I mitten av förra året så beslöt jag mig för att göra en variant av projektet 365 Days of Type  – ett projekt som går ut på att man varje dag ska skapa en bokstav som man sedan delar på sociala medier. Man får välja om man vill skapa dem i 3D, för hand eller i illustrator, bara man skapar något varje dag. Det finns extrema varianter där folk skapar en sak varje dag i ett år, ibland mer än så. Jag tror dock inte att jag hade klarat mer än en månad.

De första dagarna var det jättesvårt att hitta inspiration, jag var samtidigt stressad över skarpa kundprojekt så jag var tvungen att börja dagen med att skapa bokstaven för att få det överstökat. Jag ångrade mitt beslut ganska snabbt, men eftersom jag hade ”lovat” mina Instagram-följare så kunde jag inte banga ur, vilket var bra.

Ungefär i mitten av projektet började det vända och idéerna kom mycket snabbare, det var som att en spärr hade släppt och jag kunde nästan tvinga fram idéer, utan att det kändes jobbigt. Efter bara en månad så hade mina 3D-kunskaper ökat avsevärt, jag blev mycket snabbare och idéer som förr var svåra att få fram kom nästan som på beställning. Jag tror det beror på att jag varje dag tänkte på vad jag skulle skapa dagen därpå, hjärnan var hela tiden aktiv i bakgrunden på något sätt.

Det här är såklart inget nytt, men ibland glömmer man hur viktigt det är att hålla sig i trim. Det kan vara en bra grej att göra om man känner att man har fastnat, det behöver inte vara bokstäver utan det kan vara att skriva, fota, läsa eller vad man nu sysslar med. Jag har funderingar på att göra ett liknande projekt 2016, vi får se hur det blir med det…

Ett första intryck av Dell och enheterna
Jag har precis som de andra bloggarna här fått chansen att testa en laptop (Dell Precision M5510) och en 4K-skärm (Dell Ultrasharp UP2716D). Jag kommer i grund och botten från en PC-bakgrund, men gick över till Mac för ungefär sex år sedan och har vant mig. Att hitta tillbaka till PC känns väldigt ovant nu i början, men jag är beredd att ge det en ärlig chans och vet att jag kommer behöva arbeta i en PC-miljö framöver eftersom jag sysslar så pass mycket med 3D. Utan att bli för ingående så lämpar det sig bättre helt enkelt, det finns fler plugins tillgängliga och möjligheterna att bygga ut sin rigg är fler.

I mitt arbete med 3D har jag utgått ifrån att laptopen kommer vara en bra kompletterande dator, men jag är redan väldigt imponerad av vilka komponenter som finns i den, det är en otroligt stark dator och den klarar av att rendera komplicerade scener i mitt 3D-program Cinema 4D. Jag använder en renderingsmotor som heter Vray som använder sig av CPU’n, så Intel Xeon E3-1505M lämpar sig bra till ändamålet.

Skärmen är helt underbar, 27  tum är lagom stort och jag gillar verkligen att bilden går ända ut till kanterna. Färger och kontrast känns bra och att göra retuschjobb på den här skärmen är inga problem.

Båda produkterna ser väldigt bra ut. Om man börjar med datorn så känns den ren och avskalad. Något som man vanligtvis inte förknippar med PC-datorer. Jag gillar att den är svart inuti, det blir en skön kontrast till den yttre aluminiumytan.  Skärmen är också den väldigt avskalad, svart och enkel. Har inget att klaga på där än så länge.

Jag är medveten om att det inte går att utvärdera M5510 efter samma kriterer som en stationär arbetsstation i Precision-serien, men det ska bli kul att testa utrustningen och se om den klarar av trycket som 3D-rendering innebär. När man gör projekt där man ska leverera varje dag så krävs det ju att datorn faktiskt hinner rendera bilden. En mer utförlig recension kommer senare i projektet då jag har hunnit testa mig fram lite mer.

adminSkapa något varje dag